Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op faillissement.startpagina.nl

Wie gaat failliet, de procedure en wanneer ben je er echt vanaf

Albert
03 Apr, 2010 11:59

Hallo iedereen,

Wie kan mij vertellen hoe lang het duurt dat een faillissements procedure in werking komt. Ik he begrepen dat je een advocaat moet inschakelen om het aan te vragen maar dan. Wat gebeurt er vervolgens.

Laat eerst even mijn situatie uitleggen. Mijn vrouw heeft een bedrijfje voor onroerend goed in het buitenland. Het staat op haar naam. Het is een eenmanszaakje. Dat is 7 jaar goed gegaan, maar door de wereldwijde recessie is de markt daar helemaal in elkaar gestort. Al 9 maanden verkoopt ze niets meer. Ik had nog een een sanerings/afvloeiingsregelings uitkering, van het bedrijf waar ik gewerkt heb, maar die is in middels ook al 3 maanden afgelopen. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. We hebben al maanden geen enkel inkomen meer. We kunnen nu gewoon niemand meer betalen. Een faillessement is onafwendbaar. Alhoewel men nu weer behoorlijke opleving ziet op de markt waar mijn vrouw opereert.

Mijn vraag nu dan ook. Wanneer wij het faillessement aanvragen, via een advocaat, wie gaat er failliet? Mijn vrouw, of ik ook. Wat gebeurt er na de aanvraag. Hoe lang duurt het een en ander.

Bewerkt 11 Jun, 2011 00:04
paula
05 Apr, 2010 16:35

Beste Albert,

Ik zou zo snel mogelijk een goede advocaat in de arm nemen en niet zelfstandig besluiten tot faillissement.

Het nadeel van een eenmanszaak is namelijk dat de bestuurder/eigenaar met zijn eigen vermogen handelt. Als de eenmanszaak van je vrouw failliet gaat, gaat je vrouw dus ook in haar persoonlijke vermogen failliet en nu je zegt in gemeenschap van goederen te zijn getrouwd hoort een gedeelte van jouw vermogen tot het vermogen van je vrouw. Dit alles betekent naar mijn beste weten dat eventuele schuldeisers zich kunnen verhalen op het persoonlijke vermogen van je vrouw en dus ook op een gedeelte van jullie huwelijksgemeenschap (eventuele erfenissen en andere verknochte goederen/vermogen van jouw kant vallen daar niet onder).

Hoedanook, ik zou eerst juridisch advies inwinnen voordat jullie stappen gaan ondernemen. Voor in het vervolg kan ik jullie in ieder geval adviseren zo snel mogelijk een BV op te richten, zeker als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, zodat alleen de BV failliet gaat en je persoonlijke vermogen niet kan worden uitgewonnen door schuldeisers (onder voorbehoud van faillissementsfraude en mismnagement natuurlijk).

Succes!

stigma
06 Apr, 2010 12:35

Goed antwoord van Paula, waaraan ik nog twee opmerkingen wil toevoegen.

1. Je kunt je ook tot de gemeentelijke sociale dienst wenden voor hulp bij schuldsanering en eventuele aanvraag voor toelating tot schuldsaneringsregeling WSNP. Zij doen dat ofwel zelf of kunnen je verwijzen naar een door hen daarvoor ingeschakelde organisatie.

2. Een BV (of andere rechtspersoon) biedt inderdaad bescherming bij een faillissement, mits tenminste aan de regels is voldaan), maar de oprichting van en inbreng van de onderneming in zo’n rechtspersoon biedt geen bescherming tegen in het verleden door de ondernemer in privé jegens derden aangegane verplichtingen.

jelli
31 Mrt, 2011 22:32

Ik zou geen faillissement aanvragen, vraag naar advocaat Spera in Heerlen 0454009591 jullie zijn in gemeenschap van goederen getrouwd dan zijn jullie beiden verantwoordelijk, er kan misschien een door start gemaakt worden bespreek het met de advocaat, hij kan kijken water gedaan of gered kan worden, wij zijn ook failliet en dat is geen pret, je hebt niks meer te zeggen mag niets zelf regelen minimum inkomen je vrouw en u samen, alle waarde volle spullen word afgenomen eigenhuis enz. Daarom spreek eerst met goede advocaat, deze staat ons ook bij anders waren we letterlijk en figuurlijk doorgedraai of nog erger, wij hebben helaas voor dat we de advocaat konden door een verkeerde advocaat faillissement aangevraagd, gun jullie een leven, anders wordt het een nachtmerrie voor vele jaren.

Jos
11 Jun, 2011 00:04

EEn BV oprichten zal erg moelijk worden, je moet namelijk 20.000 euro meenemen om te storten (verplicht).

De beste optie is de WSNP, dan is het 3 jaar op een houtje bijten, maar na 3 jaar ben je schuldenvrij.

In ieder geval niet zelf je faillissement aanvragen dit lost niets op. Als familie of vrienden een X bedrag willen lenen, dan kun je ook een akkoord proberen aan te bieden aan de schuldeisers, direct aan het begin van de WSNP. Dit bedrag moet hoger zijn dan het bedrag wat je na 3 jaar zou hebben afgedragen aan de bewindvoerder/curator. Je kutn dan binnen enkele maanden schuldenvrij zijn, ,mits een meerderheid van de schuldeisers akkoord gaat.

Succes